Een blik op de toekomst: energie verkopen zoals Spotify muziek verkoopt. Hoe begin je hiermee?
De afgelopen jaren zijn veel markten in rap tempo veranderd. Vaak door de komst van nieuwe toetreders die met een compleet nieuw business model de concurrentie te slim af zijn. Denk bijvoorbeeld aan Facebook en Google binnen de advertentiemarkt, Spotify binnen de muziek, HelloFresh in de markt voor kant-en-klare maaltijden, Netflix binnen serie- en films en zo zijn er nog talloze voorbeelden. Ook de markt voor energie staat aan de vooravond van soortgelijke veranderingen. Daar zijn we bij Volgroen van overtuigd. In dit artikel nemen je mee in onze visie hierop en welke kansen dit biedt voor jou als leverancier van duurzame oplossingen.
De trend: van producten naar diensten
We zien het in vele markten gebeuren. Mensen willen ontzorgd worden. Ze willen op elk moment van de dag dat het hen uitkomt gebruik kunnen maken van oplossingen en er geen omkijken naar hebben. Denk maar eens aan de volgende diensten, waar je voor een vast bedrag per week of per maand betaald het volgende kan doen:
- onbeperkt muziek luisteren
- onbeperkt films en series kijken
- elke maand een nieuw scheermesje ontvangen
- elke week je boodschappen voor het avondeten thuisbezorgd krijgen
Licht als dienst in de zakelijke markt
We zien deze diensten-trend niet alleen in de particuliere markt groter worden. Ook in de markt voor zakelijke energie zijn er ontwikkelingen. Zo heeft Schiphol een overeenkomst met Philips en Cofely om volledig ontzorgd te worden op het gebied van verlichting. Schiphol betaalt een vast bedrag aan beide partijen, Philips zorgt voor de verlichting en Cofely voor het onderhoud.
Win-win-win situatie
Bij Volgroen zien we dit als een win-win-win situatie voor alle drie de partijen:
- De klant (Schiphol) wordt volledig ontzorgd en weet voor de komende jaren precies wat de kosten voor verlichting zijn (er zijn geen onverwachte uitgaven meer)
- De leverancier (Philips) heeft een mooie deal en weet nu al dat ze voor de komende jaren vaste inkomsten genereren uit de geïnstalleerde verlichting
- Dit geldt hetzelfde voor de leverancier van het onderhoud (Cofely)
En er is nog een vierde winnaar: het milieu (lees: iedereen). Want, de prikkel voor de leverancier is om een product te leveren dat zolang mogelijk mee gaat en zo min mogelijk onderhoud behoeft. Op deze manier blijven de kosten voor de leverancier op de lange termijn laag. De impact op het milieu wordt hierdoor aanzienlijk kleiner. Een belang waar iedereen van gediend is.
Duurzame technologie als een dienst leveren
Een gevleugelde marketing uitspraak is: ‘’Mensen hebben geen behoefte aan spijkers, maar aan gaten in de muur’’. Als je hierover nadenkt gaat dat natuurlijk ook op voor duurzaamheid. Klanten kopen geen product, ze kopen een oplossing. De oplossingen die ze kopen door bijvoorbeeld de aanschaf van led-verlichting zijn:
- lagere energielasten
- functioneel licht
- sfeer
Gaat dit dan veranderen in de toekomst? Nee, de behoefte aan deze oplossingen blijft bestaan. Misschien verschuift dit wat, wanneer bijvoorbeeld de energiekosten zo stijgen, dat de behoefte aan lagere energiekosten nog groter wordt. Of als de verplichting om te verduurzamen toeneemt. Maar over het algemeen kunnen we er vanuit gaan dat deze behoeften blijven bestaan.
Er zijn ook een aantal behoeften die minder in het oog springen, maar daarom niet minder belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de wens van je klanten om:
- beschikbaar geld vooral te investeren in de groei van het bedrijf (nieuwe medewerkers, systemen, machines, etc)
- een gezonde liquiditeitspositie te houden
- minimaal tijd te besteden en gedoe te hebben rondom randzaken. Zowel bij het uitzoeken ervan als bij het onderhoud
Bij deze ‘verborgen behoeftes’ ligt een grote kans voor je.
Volledige ontzorging tegen een vast bedrag per maand
Wat Philips kan, dat kun jij ook. Denk er maar eens over na, krijg je nu veel vragen over het onderhoud? Over hoe lang duurzame producten mee gaat? Over wat er gebeurt als een onderdeel stuk gaat? Over de kosten van onderhoud en reparaties?
Deze onderwerpen vallen weg wanneer je duurzame oplossingen als een dienst (light-as-a-service) gaat aanbieden. Net als de investering die men in één keer moet betalen bij de aanschaf van duurzame technologie, dit eventuele bezwaar verdwijnt ook. En wat voor jouw klanten een groot bijkomend voordeel is: ze hoeven geen tijd en energie meer te steken in het uitzoeken welke duurzame producten het beste bij hen past. En geloof ons, de meeste van je klanten zitten er niet op te wachten hun kostbare tijd te besteden aan de keuze voor deze producten. Door duurzame technologie als een dienst te leveren, ben jij als expert verantwoordelijk voor de kwaliteit.
Wij geloven erin dat bedrijven binnen afzienbare tijd duurzame technologieën als dienst willen en ook gaan afnemen. Dus voor een vast bedrag per maand profiteren jouw klanten van hoogwaardige duurzame oplossingen, hebben ze nooit meer zorgen over of het wel of niet werkt en dalen de totale energielasten.
Jouw voordelen als leverancier
Is dit weer zo’n trend waar de klant vraagt en jij draait? Waar er meer voordelen voor de klant zijn dan voor jezelf? Nee, wij denken van niet. Dit is een trend waar iedereen winnaar is, dus jij als leverancier ook:
- Je garandeert jezelf van vaste maandelijkse inkomen
- Je biedt meer mogelijkheden aan je klanten met deze nieuwe manier van led-verlichting verkopen
- Je speelt in op de behoefte van klanten om volledig ontzorgd te worden
- Je onderhoudt ook na de aanschaf een goede relatie, wat upsell van andere producten of diensten makkelijker maakt
- Je bent enorm onderscheidend ten opzichte van je concurrentie, want technology-as-a-service aanbieden, doen nog maar vrij weinig leveranciers
Volgroen helpt bij light-as-a-service aanbieden
Bij Volgroen helpen we onze leveranciers met het aanbieden van deze service. We geven inzichten in hoe dit werkt, wat dit betekent voor jouw bedrijf, hoe je hiermee begint en natuurlijk ook heel belangrijk: hoe de financiering werkt. Wil je ook weten hoe dit voor jou werkt? Neem contact op met Felix Gruijters via fg@volgroen.nl.
Laten we er samen een duurzaam succes van maken!