Is uitstel van de keuze voor duurzame technologie financieel wel verstandig voor je klanten?

 In Blog

Steeds meer ondernemers oriënteren zich op manieren hoe ze hun bedrijf kunnen verduurzamen. Bijvoorbeeld door duurzame technologieën zoals led-verlichting, warmtepompen en zonnepanelen- en boilers. Het groeiende besef bij ondernemers dat het noodzakelijk is voor onze wereld om niet meer af te wachten draagt hieraan bij. Ze willen nu in actie te komen. En toch wordt puntje-bij-paaltje de keuze voor deze duurzame technologieën nog vaak uitgesteld. Zonde, want het uitstellen betekent minder verkopen en je klanten zijn hierdoor dief van hun eigen portemonnee. Hoe dit precies zit?

Uitstel lijkt op het eerste gezicht logisch

Tegenover de behoefte aan verduurzaming en het besef dat verduurzamen echt nodig is, staat de hoge investering die deze verduurzaming met zich meebrengt. Deze investering wordt gezien als een grote drempel. Het is een flinke hap uit het budget, waardoor er ook minder of geen budget is voor andere investeringen. Is de verduurzaming op dit moment een logische keuze? Is het risico niet te groot door in een keer zoveel te investeren? Hoe lang duurt het voordat we het rendement gaan ervaren? Deze vragen leiden tot uitstel. En op het eerste gezicht lijkt dit misschien wel logisch, maar is dit ook echt zo?

De vicieuze cirkel van duurzaamheid versus investeren

Juist door het uitstel van de keuze voor energiebesparende producten kom je in een vicieuze cirkel terecht. Eentje die begint bij de intentie om te verduurzamen en vervolgens verandert in het besef dat de investering op dit moment toch te groot is. De intentie blijft vaak wel bestaan en de behoefte aan verduurzamen neemt in de loop der tijd weer toe. Waarna vervolgens ook de redenen om het uit te stellen weer de kop opsteken…

Wat alleen niet wordt beseft is dat deze redenatie heel onvoordelig is. Uitstellen van de investering is namelijk ook uitstel van de besparing door lagere maandlasten. Elke maand weer.

Doorbreek de vicieuze cirkel door lease

De vraag die voor ons ligt is; hoe doorbreek je deze vicieuze cirkel? Is dit een kwestie van je klanten overtuigen dat deze investering het meer dan waard is? Dat ze eerder profiteren van de financiële voordelen wanneer ze direct tot aanschaf overgaan? Wij denken van niet. Want juist in deze tijden weet men echt wel hoe belangrijk deze investering is. Sterker nog, ze zijn hier ook echt van overtuigd, anders zaten ze niet al bij je aan tafel.

De crux om deze vicieuze cirkel te doorbreken zit ‘m in twee zaken:

  1. Neem de investeringsdrempel weg
  2. Bied je klant direct rendement

Volgroen heeft hiervoor de oplossing: besparen zonder te investeren. Met de duurzame lease van Volgroen hoeft de klant niet te investeren in duurzame technologie, maar gaat hij wel onmiddellijk besparen. De verlaging van de energielasten levert per maand meer geld op dan de maandelijkse leasekosten.

Waarom klanten graag en vaak leasen

Hoewel het leasen van een duurzame oplossing nieuw is in de markt, is leasen an sich helemaal niet nieuw voor ondernemers. Veel ondernemers leasen een of meerdere auto’s om van a-naar-b te komen of nieuwe machines voor in de werkplaats. De reden waarom ondernemers dit doen is over het algemeen dezelfde: het is simpelweg aantrekkelijker te leasen dan om het zelf aan te schaffen. Waarom dan niet leasen voor het verduurzamen van je bedrijf?

Voordelen voor jou en je klant

Is het echt zo makkelijk zoals we het hier schetsen? Ja:

  • Een lease aanvragen gaat snel en simpel
  • De voorwaarden zijn eenvoudig, we hebben geen kleine lettertjes
  • Jouw klanten hoeven geen grote investering te doen
  • Ze profiteren direct van lagere energielasten
  • Zelfs met het maandelijkse leasebedrag vallen hun maandelijkse lasten lager uit
  • Ze profiteren van belastingvoordelen oplopend tot 43%
  • Na circa drie jaar zijn ze alsnog volledig eigenaar van deze duurzame oplossing
  • Hierdoor worden hun maandelijkse lasten nog lager (de lease hoeft niet meer betaald te worden)

Maar het belangrijkste is dat je klant per direct minder energielasten gaat betalen en op deze manier dus ook per direct stopt met het maken van onnodige kosten. Bovendien wordt het bedrijf en de wereld weer een stukje duurzamer.

Een schoner milieu, meer verkopen en lagere maandlasten

Zoals we hierboven ook al schreven, het leasen van duurzame oplossingen is nieuw. Voor jou om aan te bieden en ook voor jouw klanten. Waarschijnlijk hebben ze nog helemaal niet aan deze lease-mogelijkheid gedacht in de context van bijvoorbeeld led-verlichting. Nieuw is vaak spannend, voor jou om het aan te bieden en voor klanten om de voordelen te leren kennen. We begrijpen dat en daarom ondersteunen we onze partners intensief om ze te helpen tijdens het proces van aanbod tot en met levering.

Bij Volgroen willen we bedrijven helpen te verduurzamen door het bieden van een passend financieringsaanbod. Het is onze overtuiging dat je je verkoop kan verdubbelen door je klanten lease van Volgroen aan te bieden.

Wil je meer weten over duurzaam leasen bij Volgroen en hoe dit voor jou werkt? Of wil je je aanmelden als partner van Volgroen om lease aan te bieden aan jouw klanten? Neem contact op met Felix Gruijters via fg@volgroen.nl of meld je aan als partner.

Laten we er samen een duurzaam succes van maken!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken